vineri, 7 martie 2014

Un reper pentru Paralela 45- Cascada Bigăr

Iulie 2013 Itinerariu de vacanță: Transfăgărășan- Alba Iulia- Turda- Cluj Napoca- Parcul Național Retezat- Băile Herculane- Craiova

<<< Urmează firul jurnalului de călătoriei >>>


26 iulie, a zecea zi de vacanță, suntem în grafic. După maratonul pe care l- am făcut pe Defileul Dunării, am ales ca în această zi să ne mai potolim puțin. Am ales să beneficiem din plin de serviciile de la Sara' s Sons și totodată și de priveliștea încântătoare  din jurul acesteia. Dis de dimineață am ocupat trei locuri strategice în care să putem fi feriți cât mai mult posibil de razele fierbinți ale soarelui care deja își făcea simțită prezența. Pur și simplu pot să spun că am intrat la apă. După masa de prânz pe care am servit- o pe terasa din imediata apropiere a piscinei, cât ne dădeam noi de zmei că o să stăm întreaga zi la piscină, ne- am strâns catrafusele și tuleo în cameră la prietenul nostru, aerul condiționat. Aveam ce face: am depănat cele mai proaspete amintiri răsfoind fișierele cu mii de poze pe care le- am făcut, le- am mai sortat, am mai postat pe f, pe g+, am pus la punct ultimile detalii pentru următoarea escapadă de a II- a zi. 

Da, și uite- așa de bine am pus la punct ultimile detalii pentru a II- a zi, că a doua zi pe la ora opt și jumătate dădeam din groapă în groapă pe o șosea din beton ce ne- a ieșit în cale pe E70 ( spre Caransebeș) la aproximativ vreo 11 km de la Băile Herculane. Așa- i când te bazezi pe GPS. De fapt mititelu nu avea nici o vină, alesese doar un drum mai scurt. cu vreo 7 km, și în loc să merg frumos pe un drum decent, elegant, am intrat prin acest calvar. Puțin peste 5km, peste un deal, pe unde nu am mai întâlnit pe nimeni până am ajuns în 57B pe care trebuia să venim în condiții mult, mult mai bune. Deci, mare atenție, dacă vreți să mergeți la Cascada Bigăr din Băile Herculane, nu vă zgârciți! Țineți spre Caransebeș pe E70 până unde se intersectează cu 57B, după care Cascada Bigăr vă așteaptă undeva pe partea stângă. Nu aveți cum să o ratați, fiindcă în permanență sunt trase mașini anapoda pe margine lăsate de cei care o vizitează. 


A, și încă ceva, dacă nu vă întoarceți pe același drum, cu vreo 18 km înainte de cascadă, urmați acum indicatorul Ansamblul de Mori din Eftimie Murgu și faceți la stânga. Nu veți regreta. 
Până în luna mai, nu auzisem vreodată, de această cascadă, când mai pe toate canalele de socializare, de media, au început să curgă informații despre un clasament făcut de site- ul The World Geography, în care au adunat cele mai frumoase cascade din lume, Cascada Bigăr fiind în fruntea clasamentului din Caraș- Severin. Normal că imediat am cuprins- o în itinerariul nostru de vacanță, ce mai contau 150 de km în plus la cei peste 1500? Pentru cei care vor să ajungă aici, să nu se aștepte la altceva în afară de pitorescul locului luat la pachet cu ruinele unui popas turistic inaugurat pe 1 mai 1980, iar dacă urcați înspre locul de unde izvorâște  Bigărul, veți fi însoțiți de niște țevi ruginite înfipte în pământ de care înainte probabil erau legate lanțuri, ca protecție să nu aluneci în apa Izbucului Bigăr ce se prăvale în mai multe trepte până se varsă în Miniș, nu înainte de a spăla candelabrul ornat cu mușchi verzi al celebrei cascade.
                                             

În afara stâlpului pe care este scris, cu litere mari, roșii, PARALELA 45 ( într- adevăr pe acolo trece Paralela 45) și podul pe care încă poți să mai traversezi Minișul, totul a ajuns istorie. După privatizare, popasul și punctul turistic au mai funcționat până în anul 1993. Acum nu se mai face nimic datorită legii care interzice orice activitate economică sau construcție în zonă, datorită faptului că se află în aria Parcului Național Bigăr- Cheile Nerei- Beușnița.









Între timp, am auzit că autoritățile Parcului au introdus din luna august o taxă de vizitare a acestui obiectiv turistic. Noroc cu reclama gratuită a celor de la The World Geography. Cică ar vrea să facă niște trepte care să faciliteze accesul pentru turistul ce- și dorește o poză mai acătării. Asta- i legea: vrei să faci bani, trebuie să bagi bani pentru siguranță, să nu cumva să te trezești că- și rupe gâtul turistul la tine în ogradă.
Mai rău e, că citeam pe un forum că s- a terminat cu cascada. Cică s- ar fi rupt un mal din ea.
Una peste alta sper să mai ajung prin aceste locuri. Acum că m- am mai documentat, pentru aceste rânduri, am descoperit că Parcul Bigăr- Cheile Nerei- Beușnița trebuie trecut la "De văzut".
Vă spune ceva Cascada Beuşniţei, Ochiul Beiului, Lacul Dracului?













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu